Sunday, 10 March 2013

NKRA – KPM




NKRA – KPM

Bidang keberhasilan utama negara (NKRA) dan petunjuk utama (KPI) diperkenalkan untuk mewujudkan elemen kebertanggungjawaban yang serius di kalangan anggota pentadbiran dan pejawat awam.

Perancangan Pendidikan RMK-10 akan ditumpukan kepada empat sub NKRA pendidikan iaitu :

1.        Memperluas dan memantapkan pendidikan prasekolah
2.        Meningkat kadar literasi dan numerasi (LINUS )
3.        Mewujudkan sekolah berprestasi tinggi
4.        Mengiktiraf pengetua dan guru besar yang menunjukkan prestasi cemerlang



1 MALAYSIA : RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN



STANDARD GURU MALAYSIA (SGM)

SGM menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru, dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan.

Rasional
Standard Guru Malaysia ini digubal berdasarkan rasional yang berikut:

·        Guru perlu mempunyai tahap amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi bagi membolehkan mereka berfungsi sebagai guru profesional dengan berkesan.
·        Agensi dan institusi latihan perguruan patut menyediakan keperluan yang jelas dan lengkap seperti dasar, kurikulum, infrastruktur, tenaga pengajar, sumber pengajaran dan pembelajaran, serta jaminan kualiti untuk membolehkan proses latihan dijalankan dengan lancar, berkesan dan bermutu tinggi.
·        KPM sedang berusaha untuk melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan guru yang dapat dijadikan showcase. Justeru, adalah wajar standard bagi institusi latihan perguruan diwujudkan.
·        Standard Guru Malaysia menggariskan kriteria dan standard am guru selaras dengan Malaysian Qualifications Framework (MQF) yang menggariskan kriteria dan standard am pendidikan tinggi.

Tujuan
Standard Guru Malaysia digubal bagi tujuan yang berikut:

·        Mengenal pasti tahap kompetensi profesional guru dalam aspek amalan nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman, serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran.
·        Mengenal pasti tahap penyediaan dan pelaksanaan keperluan latihan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi menjamin tahap kompetensi guru yang ditetapkan tercapai.

Komponen SGM
Standard Guru Malaysia juga digubal berdasarkan rujukan dan penandaarasan standard pendidikan di Malaysia dan standard pendidikan guru di beberapa negara maju. Standard Guru Malaysia mempunyai dua komponen utama yang saling berkait iaitu Standard (S) dan Keperluan (K). Sila rujuk Rajah 1













                  

No comments:

Post a Comment